onsdag den 2. februar 2011

En dejlig onsdag...

I dag stod programmet på en tur til jordemoderen og lidt over middag var der en rundvisning på fødegangen på Aalborg sygehus. Vi havde en stille og rolig morgen, Thomas har haft dagen fri, så vi sov lidt længere. Efter bad og morgenmad hankede vi op i rygsækkene og satte kursen over til jordemodercentret, hvor vi blev fulgt på vej af naboens kat, som lige så fint satte sig udenfor og lignede en, der ville vente på os til vi kom ud igen... Det er nu en dejlig kat, men jeg er godt nok noget nervøs for hans liv og lemmer i den skrappe bytrafik.

Da vi meldte vores ankomst og kom ind, gik der ikke længe inden vi blev kaldt ind til konsultation. I dag var der en ny "jordemoder i træning" med. Vi fik snakket nogle rigtig gode ting igennem, om hvordan det er gået siden sidste konsultation, hvordan jeg har det, vores bekymringer om lejligheden og ikke mindst mine bekymringer angående mit blodtryk og deraf min tendens til at trøstespise. Det var rigtig godt at få tingene vendt og få nogle flere informationer ang. mit blodtryk og hun forsikrede os om, at hvis det var alarmerende, så havde både lægen og jordemoderen reageret ved at sende mig til endnu flere tests og få taget blodprøver. Det kunne de skisme godt have fortalt mig til at starte med...

Denne gang var der ingen spor af æggehvidestof, protein og glukoseniveauet var normalt. Den første måling af mit blodtryk var ret høj, men der havde vi også lige snakket om alle de bekymrende ting. Vægten var ikke gået op, men jeg har alligevel taget 12 kg på fra før-graviditetsvægten, så det må også være nok! Så var det tid til at komme på briksen.

Jordemoderen følte sig frem på maven omkring den lille og hun sagde, at baby lå med hovedet nede i bækkenet og numsen op mod ribbenene og der kunne han ellers stadig ligge og rulle rundt fra side til side. Han blev skudt til 2800g og hun tog det sidste symfysemål (33 cm), for nu er han ved at blive så stor, at det er svært at vurdere nøjagtigt fremover. Derudover fik vi lov at høre hjertelyd, som var første gang for Thomas og det lille hjerte bankede sundt og stærkt! Man bliver jo helt blød om hjertet selv, når man høre det...

Inden jeg fik lov til at hoppe ned igen skulle jeg lige have målt blodtrykket og det var kommet ned på et normalt niveau igen, så snakken må have hjulpet en hel del. Det var alt i alt et rigtig dejligt besøg.

Vi travede herefter på biblioteket først, for at aflevere en del af alle de kogebøger jeg havde lånt og så en tur i H&M i Friis Centret... Vi mangler jo stadig nogle småting til den lille, hvad tøj angår, så vi var på jagt efter bukser, natdragter, body'er med lange ærmer og sokker. Her fik vi også fat i en lille smule - små futter og sokker. Vi fortsatte vores tur rundt i byens babytøjsbutikker, men endte alligevel igen i H&M i den anden ende af byen, som har et større udvalg end Friis afdelingen, så her kom vi af sted med 3 body'er, 2 par bukser og en vamset dragt - alt sammen i lidt større størrelser, så vi også har lidt til når baby er lidt større. Vi aner jo ikke hvor stor han er, men fordi vi har fået en del i størrelse 50, så er det ikke lige der vi behøver at købe mest. Vi mangler dog stadig natdragter. Her er vores rov:


Da vi kom hjem, havde vi lige tid til at få lidt frokost indenbords, inden vi skulle videre op på sygehuset. Da vi kom derud, skulle vi lige vente lidt i forhallen, hvor vi så blev hentet af 1 jordemoder, der har været på sygehuset længe, 2 nyansatte jordemødre og 1 jordemoderstuderende, som skulle vise os rundt på fødegangen. Vi kom op til en fødestue, de havde på 2. etage, som var relativ stor og havde et stort fødekar og så begyndte informationerne ellers bare at rulle ud af den meget søde og tiltalende jordemoder. Hun var simpelthen bare så dejlig at høre på og beroligende, så hvis jeg ikke kan få min egen jordemoder til fødslen, så håber jeg, at jeg kan få hende. Hun havde evnen til at tage det hele ned på et niveau, hvor det var til at forholde sig til og som det ser ud nu, så er jeg faktisk ret tryg ved at skulle føde ude på sygehuset. Endnu en dejlig oplevelse i dag...

Synes lige jeg ville have kameraet frem da vi kom hjem, for skulle jo lige knipse billeder af de fine indkøb vi fik gjort og så tænkte jeg, at der skulle knipses lidt af maven også, for det var lidt sjovt at stå på sygehuset og se de andre gravide med deres maver og hvor forskellige vi egentlig bære vores graviditet allesammen. Her er så min mave i uge 35+3:

1 kommentar:

  1. Det er altså bare nuttet det der peter plys/tigerdyr babytøj :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...