mandag den 24. maj 2010

Brunch på Stygge Krumpen

Er det virkelig en hel måned siden vi sidst var ude og spise brunch - tiden flyver af sted når man har travlt og det har vi jo begge, men som kompensation for at vi ikke rigtig fik hygget igennem på vores bryllupsdag, tog vi i dag café og derefter i biografen. I dag besøgte vi Stygge Krumpen.

Vi havde egentlig sat os op efter en tur på Søgaard Bryghus, men de havde lukket i dag, hvilket vi ikke lige havde været opmærksomme på - det står så nederst på deres hjemmeside... Nå pyt, vi fortsatte bare op til Stygge Krumpen, som jo ikke ligger mere end et godt stenkast derfra og indbyder til en hyggelig oplevelse.




På deres hjemmeside beskiver Stygge Krumpen sig selv som værende et sted, der;
pulserer af liv, og det åbne køkken og de glade faguddannede tjenere sætter en ære i at kunderne får en god oplevelse når de besøger os. Maden på Stygge Krumpen er af højeste kvalitet, og vi går ikke på kompromis med at stille store krav til vores leverandører.
Så vi havde nogle rimelige forventninger til vores oplevelse hos dem. Vi træder op på terrassen og skal til at gå ind, da en mand, som sad udenfor ved det første bord, rejser sig og spørger om vi skulle have et bord til to - det er så åbenbart værten og han skulle så vise os tilrette. Jeg kalder han for "vejviseren" for han fulgte os ind ad døren, til venstre for enden af baren og peger på bordet i det første hjørne og siger vi kan sætte os der. Egentlig var det ret underligt, for han lignede ikke en, som skulle vise os til bords og det var sådan lettere halvhjertet og ikke vildt imødekommende.

Men lige fra man træder ind i restauranten, er der en behagelig stemning og alt er stilrent, hyggeligt og gennemført - det eneste der var lidt malplaceret efter min mening var TV, som var hængt op under loftet nede for enden af restauranten. Det generede ikke, for vi lagde ikke synderligt mærke til det, men det ødelagde lidt stilen. Thomas kunne ikke høre, at der var musik og synes at den manglede, men der hvor jeg sad, kunne jeg godt ane musikken, den kunne godt have været en anelse højere, uden at det gjorde noget. Til at starte med synes vi, at der var en del larm fra et selskab på den anden siden af baren i den anden ende af lokalet, men efterhånden som vi kom til at sidde og snakke, så lagde vi faktisk ikke mærke til det. Der var god plads ved bordene, hyggeligt lys, salt og peber, dog var der lagt papir på de hvide duge, som ikke var strøget og så var dugen en smule beskidt i den ene side, men det er sådan nogle små detaljer, som man når at lægge mærke til, når man har god tid...

Så sad vi ellers ved vores bord og ventede... og ventede... og ventede... vi fik først betjening efter lidt over 10 minutters ventetid og så kom vores lidt stressede servitrice til vores bord og tog vores bestilling - hun var meget kort og kontant - ikke noget smil og slet ikke særlig imødekommende og virkede egentlig ret træt af at være der... Umiddelbart havde vi på fornemmelsen, at de var underbemandede, for på et tidspunkt var der en ekstra bag baren og så hjalp det på de gæster, der kom senere end os... Vi bestilte 2 x brunch:

Brunch
Varm røræg med røget laks og purløg, Hindbærmarmelade, Variation af europæiske
spegepølser, Græsk yoghurt med hindbær, Amerikansk pandekage med sirup, Croissant med rejesalat og hjemmelavet hønsesalat, Ost, Vitamin smoothie af friske frugter,

Stygges hjemmebagte brød og smør, kaffe eller te. Serveres fra kl. 10.30 – 13.30. 
138,-

Vi fik serveret vores drikkevarer, kaffe og te - jeg fik at vide, at der ville komme en kasse te over, så jeg selv kunne vælge, jeg spurgte så ellers bare efter en specifik te, så hun ikke behøvede at komme med hele kassen. Det gjorde hun alligevel, hun havde dog taget den slags te op, som jeg bad om og jeg fik brevet i hånden. På underkoppenen lå der ikke, som normalt mørk chokolade, men en biscotti (italiensk småkage), det var en rigtig god afveklsling og den smagte super godt, selvom man var lidt bange for at brække en tand på den, hver gang man tog en bid... Thomas var ikke imponeret over kaffen, som han beskrev som tynd og smagløs og tilsatte sukker. Teen var udemærket, men det vidste jeg jo også, når jeg selv havde valgt den. Der kom rimelig hurtigt refill af kaffe - det blev der slet ikke spurgt om, man ville have, men der blev bare hældt på. Lidt dårlig stil og desuden kom der slet ikke refill af varmt vand til teen - det var jeg lidt træt af, for så måtte jeg sidde og sippe i en lunken te i en stor kop...

Maden kom ca. 10 minutter efter vi havde bestilt og Thomas' første tanke var, at det så ud som om, der lå noget brændt salat på hans tallerken.


Det var så et grillet artiskokhjerte, men det så ikke indbydende ud, var koldt og smagte ikke synderligt godt. Tallerkenen synes jeg var velanrettet og så ret indbydende ud.

De varme røræg med laks og purløg var en fantastisk smagssammensætning og en fryd i sig selv - det var virkelig lækkert. Det havde den helt rette konsistens og behøvede ikke krydderier overhovedet! Smoothien var okay - der stå på menukortet, at det er lavet af friske frugter, men jeg ved, at det kommer i en blandet pose, som de så laver det af, fordi min veninde spurgte på et tidspunkt, om hun kunne få sin smoothie uden ananas og det kunne de ikke lave, for det kom i en færdig blanding. Smoothien var ikke særlig stor og den lille tube (shotkrus) det blev serveret i var ret uhandy.

Den græske yoghurt smagte virkelig lækkert med den hindbær "sauce" ovenpå - Yum-O! Det var en super dejlig combo af syrligt og mildt og sødt. Da vi så kom til at skulle prøve brød og hønsesalat og rejesalaten fandt jeg hurtigt ud af at bestikket var ret uhandy og temmelig stort, men det er så også det første sted, hvor der ikke er steak-bestik med til en brunch... Det var da trods alt et plus... Jeg synes umiddelbart godt om hønsesalaten, men var ikke så begejstret for rejesalaten. Thomas brød sig ikke om nogen af delene og var slet ikke imponeret over valnøddebrødet, der blev serveret til. Det andet brød, der blev serveret til var almindeligt Schulstad/Kohberg rugbrød, hvilket jeg synes var en tand tarveligt i forhold til indholdet på brunchtallerkenen og bestemt ikke hjemmebagt!

Pandekagen smagte godt, men havde en lidt sær konsistens og var måske en anelse tør. Den var i hvert fald god med sirup, men det burde den jo ikke skulle have for at være god... Salaten var varieret, men lidt omvendt - salat øverst og al fyld i bunden... Jeg ville nok have valgt det omvendt. Den relish, der var på, var meget stærk og smagte meget af rødløg og balsamico, hvilket ikke gjorde noget, hvis det ikke lige var fordi, der også var en bunke rødløg i salaten. Det blev lidt for meget. Osten tror jeg nok var en Gouda, den var lidt for stærk til vores smag, men vi tager hatten af for, at de har valgt en anden ost end lige den kedelige milde skiveost. Der var chorizo som den eneste slags pølse, så der var ikke meget variation og jeg ville nok ikke have valgt den pølse til osten, men i stedet en skinke - det havde balanceret det stærke med det lidt mere milde i smagen af skinken. Croissanten var super lækker, sprød og blød, som sådan en nu skal være og det var en fryd at spise. Det sidste jeg skrev på min seddel efter dette måltid var PUHHH JEG ER MÆT og Thomas havde skrevet TØSEMAD! Altså ikke fordi det var dårligt, men fordi det nok ikke lige var det, han ville bestille på en tur med gutterne ind på Stygge Krumpen, så vi er blevet enige om at tage derind for at prøve noget andet fra menuen en anden dag... 

Prisen for dette måltid blev alt i alt 276,- kr. for 2 personer.
Vores bedømmelse (toppoint = 5 stjerner)

Atmosfære: **** - atmosfæren var virkelig rigtig god - de småting, som vi nævnte i starten er var ikke nok til at trække længere ned og vi kunne umiddelbart godt lide det derinde.

Maden: *** - det, der trækker ned her er; det brændte artiskokhjerte, som på ingen måde virker luksuriøst eller tiltalende. Det burde de fjerne fra tallerkenerne. Hvis vi var stoppet med at spise efter røræggene og yoghurten, så havde maden fået 5 stjerner, så generelt trækker resten af tallerkenen karakteren ned.

Betjening: ** - her kan vi ikke give mere end 2 stjerner - servicen ret begrænset og hverken værten eller servitricen var særligt imødekommende eller gik op i, at vi fik en god oplevelse hos dem. Vi gav derfor heller ikke drikkepenge, hvilket vi normalt altid gør, når vi har følt os godt behandlet og været glad for betjeningen.

Pris: *** - prisen ligger på niveau med, hvad andre brunch udbydere i byen tager for deres brunch. Dog synes vi det er meget at betale for mad, som vi ikke var helt vilde med og for en service, som var nærmest ikke eksisterende.

Overall bedømmelse: *** - alt i alt var vi ikke videre imponerede - faktisk synes jeg, at både mad og betjening var bedre, den første gang jeg var derinde, men det var nok fordi, jeg havde mere travlt med at snakke og fortælle end at lægge mærke til maden, jeg puttede i munden. Det er klart, at vi gerne vil besøge Stygge Krumpen igen, men det bliver nok ikke for dens brunch desværre.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...